Jérôme Proulx                      En

  Accueil          Recherche          Publications          Cours          Contact

 

 

 

           Zone de Texte: Livres, collectifs et 
notes de cours
          Zone de Texte: Publications (depuis 2015)
milieu scientifique

 

           Zone de Texte: Publications (depuis 2015)
milieu scolaire et professionnel
          Zone de Texte: Littérature grise

 

 

 

Livres, collectifs et notes de cours                           

  de%20la%20didactique%20des%20mathématiques.jpg                       

  De la didactique des mathématiques au Québec, PUQ, 2013 [pdf]

 

  formation%20mathématiques%20pour%20l-enseignent.jpg

  Formation mathématique pour l’enseignement des mathématiques, PUQ, 2012 [pdf]

  (a/ C.Corriveau & H.Squalli)

 

  formation%20des%20enseignants.jpg

  Formation des enseignants en mathématiques, CRP, 2010 [pdf]

  (a/ L.Gattuso)

 

  journée%20d-étude.jpg

  L’entrée du jeune chercheur en didactique des mathématiques, UQAM, 2010 [pdf]

 

 ../../../../../Desktop/Capture%20d’écran%202020-03-16%20à%2016.49

 Notes de cours MAT3227 [pdf]

 

 

 

 

Publications – milieu scientifique – depuis 2015

 

Zone de Texte: L’ensemble de mes publications est disponible sur mon profil Research Gate
https://www.researchgate.net/profile/Jerome_Proulx2

 

Proulx, Jérôme. (2020). Point de vue sur une perspective canadienne en didactique des mathématiques : réaffirmer le commun et tracer des distinctions. Revue canadienne de l’enseignement des sciences, des mathématiques et des technologies / Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 20(4).

 

Proulx, Jérôme. (2021). Mental mathematics in the classroom: content, practices and Papert’s Mathland. In A.I. Sacristán, J.C. Cortés-Zavala & P.M. Ruiz-Arias (Eds.), Proceedings of the 42nd Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 82-93), Mazatlan, Mexique. Cinvestav / AMIUTEM / PME-NA.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Institutionnalisation et enseignement en contexte de résolution de problèmes. Revue Québécoise de didactique des mathématiques, 1, 70-109.

 

Proulx Jérôme. (2020). The emergent and evolving nature of affordances in mathematical problem solving. Constructivist Foundations, 15(3), 222-225.

 

Proulx Jérôme. (2019). Reconceptualizing the nature of mathematical expertise. Constructivist Foundations, 14(3), 310-312.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Mental mathematics under the lens: strategies, oral mathematics, enactment of meanings. The Journal of Mathematical Behavior, 56, 1-16.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Faire vivre une formation à l’enseignement des mathématiques par résolution de problèmes : le cas du cours « Didactique des mathématiques II et Laboratoire » à l’Université du Québec à Montréal. Revue canadienne de l’enseignement des sciences, des mathématiques et des technologies / Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 19(2), 120-142. [Numéro thématique sur « les dispositifs de formation à l’enseignement des mathématiques »]

 

Proulx, Jérôme. (2019). Recherches qualitatives et validités scientifiques. Recherches Qualitatives, 38(1), 53-70.

 

Proulx, Jérôme., & Maheux, Jean-François. (2019). Effect sizes, epistemological issues, and identity of mathematics education research: a commentary on editorial 102(1). Educational Studies in Mathematics, 102(2), 299-302.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Les données probantes et un point de vue de didactique des mathématiques. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Recherches et résolution de problèmes en enseignement des mathématiques : éducation, mathematics education et didactique des mathématiques. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.

 

Maheux, Jean-François., & Proulx, Jérôme. (2019). Students and difficulties: some thoughts from Seymour Papert. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.

 

Proulx, Jérôme., & Maheux, Jean-François. (2019). Les compétences du 21e siècle sous l’angle d’une perspective didactique : un appui à Bissonnette et Boyer, une invitation au dialogue. Formation et profession, 27(1), 128-130.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Mental mathematics as oral mathematics. Proceedings of PME-43 (vol.3, pp. 249-256). Pretoria, Afrique du Sud.

 

Maheux, J.-F.., Proulx, J., L’italien-Bruneau, R.-A., & Lavallée-Lamarche, M.-L. (2019). Referring and professing: an usual take on what school mathematics is about. Proceedings of CERME-11 (pp. 1920-1927). Utrecht, Netherlands.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Reviewing school mathematics through studentsways of doing mental mathematics / Renouveller les mathématiques scolaires en s’insipirant des processus de calcul mental des élèves. Actes de la rencontre annuelle 2019 du Groupe canadien d’études en didactique des mathématiques (pp. 159-167). Antigonish, N.-É. : GCEDM.

 

Proulx, Jérôme., & Taylor, Peter. (2018). Report of WG#1: What mathematics curricula for the 21st century at the secondary-level? Actes de la rencontre annuelle 2018 du groupe canadien d’études en didactique des mathématiques (pp. 23-30). Squamish, C.-B: GCEDM.

 

McGarvey, L., Thom, J., Mgombelo, J., Proulx, J., Simmt, E., Glanfield, F., Davis, B., Martin, L., & Towers, J. (2018). RF01: Vital signs of collective life in the classroom. Proceedings of the 42rd conference of the international group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 1, pp. 155-184). Umea, Suède: PME.

 

Proulx, Jérôme. (2018). Looking at students’ mathematics: from a deficit view on mathematical knowledge toward possibilities of mathematical actions. Proceedings of Interdisciplinary Scientific Conference on Mathematical Transgressions (pp. 89-102). Cracovie, Pologne.

 

Proulx, Jérôme. (2018). On teaching actions in mathematical problem-solving contexts. Proceedings of 40th Annual Conference of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1060-1067). Greenville, South Carolina, US

 

Proulx, Jérôme. (2018). Investigation mathématique à travers un enseignement par résolution de problèmes : pistes initiales. Actes du colloque Espace Mathématique Francophone EMF-2018 (pp. 1141-1150). Paris, France : EMF.

 

Van Moorhem, A., & Proulx, Jérôme. (2018). Questionnement enseignant en contexte de résolution de problèmes par calcul mental. Actes du colloque Espace Mathématique Francophone EMF-2018 (pp. 1464-1471). Paris, France : EMF.

 

Gourdeau, Frédéric., & Proulx, Jérôme., avec Maheux, Jean-François., & Hodgson, Bernard. (2018). Mathematical preparation for secondary-level mathematics teachers: interweaving perspectives of a mathematician and a mathematics teacher educator. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.

 

Osana, Helena, P., & Proulx, Jérôme. (2018). Commonalities, complementarities, and contrasts between an educational psychologist and a mathematics educator in an examination of mental computation and relational thinking. Journal of Numerical Cognition, 4(1), 59-83. [Numéro thématique sur « Psychology and Mathematics Education »]

 

Maheux, Jean-François., & Proulx, Jérôme. (2018). Mathematics education (research) liberated from teaching and learning: towards (the future of) doing|mathematics. The Mathematics Enthusiast, 15(1), 78-99. [Numéro thématique sur « Disorder of mathematics education »]

 

Proulx, Jérôme. (2018). Prescriptions and proscriptions on mathematics teaching: interesting cases of lost in translation. For the Learning of Mathematics: An international journal of mathematics education, 38(3), 56-57.

 

Proulx, Jérôme., & Maheux, Jean-François. (2017). On posing|solving research. Constructivist Foundations, 13(1), 726-727.

 

Proulx, Jérôme. (2017). Le calcul mental en mathématiques : Quels potentiels pour l’activité mathématique ? Revue canadienne de l’enseignement des sciences, des mathématiques et des technologies / Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 17(4), 288-307.

 

Proulx, Jérôme., & Maheux, Jean-François. (2017). From problem-solving to problem-posing, and from strategies to laying down a path in solving – Taking Varela’s ideas to mathematics education research. Constructivist Foundations, 13(1), 160-167. [Numéro thématique sur le « Neglected works of Francisco Varela »]

 

Barabé, Geneviève., & Proulx, Jérôme. (2017). Révolutionner l’enseignement des mathématiques : le projet visionnaire de Seymour Papert. For the Learning of Mathematics, 37(2), 25-29.

 

Maheux, Jean-François., & Proulx, Jérôme. (2017). Éthique et activité mathématique. Éducation et Francophonie, 45(1), 174-194. [Numéro thématique sur « L’éthique en éducation »]

 

Proulx, Jérôme., Lavallée-Lamarche, Marie-Line., & Tremblay, Karl-Philippe. (2017). Équations algébriques et activité mathématique en calcul mental : regard sur les défis d’enseignement. Annales de didactique et de sciences cognitives, 22, 43-65.

 

Bednarz, Nadine., & Proulx, Jérôme. (2017). Teachers’ mathematics as mathematics-at-work. Research in Mathematics Education, 19(1), 42-65.

 

Proulx, Jérôme. (2017). Essai critique sur les travaux de John Hattie pour l’enseignement des mathématiques : une entrée par la didactique des mathématiques. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique.

 

Proulx, Jérôme. (2017). Le didacticien des mathématiques comme épistémologue. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique. 2p.

 

Proulx, Jérôme., Lavallée-Lamarche, Marie-Line., & Tremblay, Karl-Philippe. (2017). Students’ and teachers’ mental solving of algebraic equations: from differences to challenges. Proceedings of CERME-10 (pp. 488-495), Dublin, Irlande.

 

Proulx, Jérôme., & Simmt, Elaine. (2016). Distinguishing enactivism from constructivism: engaging with new possibilities. Proceedings of PME-40 (vol.4, pp. 99-106). Szeged, Hongrie.

 

Proulx, Jérôme., & Savard, Aline. (2016). Regards sur l’erreur en mathématiques. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique. 6p.

 

Proulx Jérôme. (2016). Mathematical observers observing mathematics. Constructivist Foundations, 12(1), 80-82.

 

Proulx, Jérôme., & Maheux, Jean-François. (2016). Recension de « Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education ». Mathematical Thinking and Learning, 18(2), 142-150.

 

Proulx Jérôme. (2016). Living (in) different enactivist worlds: a mathematics education researcher’s point of view on enactivism. Constructivist Foundations, 11(2), 226-227.

 

Proulx, Jérôme., & Sierpinska, Anna. (2015). Report of Working Group C: Theoretical frameworks in mathematics education research. Actes de la rencontre annuelle 2015 du groupe canadien d’études en didactique des mathématiques (pp. 43-72). Moncton, N.-B.: GCEDM. [Traduction française aussi disponible : Proulx, Jérôme., & Sierpinska, Anna. (2015). Rapport du Groupe de Travail C: Les cadres théoriques dans la recherche en didactique des mathématiques. Actes de la rencontre annuelle 2015 du groupe canadien d’études en didactique des mathématiques (pp. 43-72). Moncton, N.-B.: GCEDM.]

 

Proulx, Jérôme. (2015). Mental mathematics with mathematical objects other than numbers: The case of operation on functions. The Journal of Mathematical Behavior, 39, 156-176.

 

Proulx, Jérôme. (2015). Mathematics education research as study. For the Learning of Mathematics: An international journal of mathematics education, 35(3), 25-27.

 

Proulx, Jérôme. (2015). Going beyond validity criteria in mathematics education research: towards the generativity of a research study. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique. 6p.

 

Proulx, Jérôme. (2015). D’une vision des mathématiques à une vision de l’enseignement des mathématiques : impact sur mon processus de recherche. Chroniques – fondements et épistémologie de l’activité mathématique. 5p.

 

Proulx, Jérôme. (2015). Mental mathematics and enactment of specific strategies: The case of systems of linear equations. Proceedings of 37th Annual Conference of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 173-180). East Lansing, US.

 

Barabé, Geneviève., & Proulx, Jérôme. (2015). Problem posing: a review of sorts. Proceedings of 37th Annual Conference of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1277-1284). East Lansing, US.

 

Barabé, Geneviève., & Proulx, Jérôme. (2015). Rethinking mathematics teaching with Papert, Brown and others. Proceedings of 37th Annual Conference of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (p. 1168). East Lansing, US.

 

McGarvey, L.M., Davis, B., Glanfield, F., Martin, L., Mgombelo, J., Proulx, J., Simmt, E., Thom, J., & Towers, J. (2015). Collective learning: conceptualizing the possibilities. Proceedings of 37th Annual Conference of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 1333-1342). East Lansing, US.

 

Proulx, Jérôme. (2015). Solving problems and mathematical activity through Gibson’s concept of affordances. Proceedings of PME-39 (vol.4, pp.49-56). Hobart, Tasmanie.

 

Bednarz, Nadine., & Proulx, Jérôme. (2015). Réflexions sur les obstacles culturels en enseignement des mathématiques. Actes de la 67e rencontre de la CIEAEM (Commission Internationale pour l’Étude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques) (pp. 347-352). Aoste, Italie.

 

Proulx, Jérôme. (2015). Calcul mental et stratégies : un regard en termes de potentialités. Actes de la 67e rencontre de la CIEAEM (Commission Internationale pour l’Étude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques) (pp. 341-345). Aoste, Italie.

 

Maheux, Jean-François., & Proulx, Jérôme. (2015). Doing|mathematics: Analysing data with/in an enactivist-inspired approach. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 47(2), 211-221. [Numéro thématique sur « Enactivist methodology in mathematics education research »]

 

 

 

 

Publications – milieu scolaire et professionnel – depuis 2015

 

Zone de Texte: L’ensemble de mes publications est disponible sur mon profil Research Gate
https://www.researchgate.net/profile/Jerome_Proulx2

 

Proulx, Jérôme. (2020). Donner un sens à la résolution d’équations : réflexions didactiques inspirées de stratégies de calcul mental. Petit x, 113, 31-40.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Leçons de la classe de mathématiques – fractions partie d’un tout. Vivre le primaire, 33(4), 16-18.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Leçons de la classe de mathématiques – les fractions équivalentes. Revue de mathématiques pour l’école (RMé), 234, 42-46.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Reflexions on solving equations (column B): inverse operations and square roots. Ontario Mathematics Gazette, 59(2), 16-19.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Leçons de la classe de mathématiques – isoler le x. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 176, 20-21.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Reflexions on solving equations (column A): equivalent equations and algebraic transformations. Ontario Mathematics Gazette, 59(1), 33-34.

 

Proulx, Jérôme. (2020). Leçons de la classe de mathématiques – la feuille aide-mémoire. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 175, 12-13.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – la division. Vivre le primaire, 32(4), 31-33.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – les tables de multiplications. Revue de mathématiques pour l’école (RMé), 232, 31-33.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – pair et impair. Vivre le primaire, 32(3), 19-20.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – triangles et carrés. Vivre le primaire, 32(1), 31-32.

 

Proulx, Jérôme. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – les mathématiques collectives. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 174, 28-29.

 

Proulx, Jérôme., a/ R.-A.L’Italien-Bruneau & C.Mégrourèche. (2019). Leçons de la classe de mathématiques – la place de l’algèbre. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 173, 36-38.

 

Proulx, Jérôme. (2018). Leçons de la classe de mathématiques – le périmètre. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 172, 38-39.

 

Proulx, Jérôme. (2018). Leçons de la classe de mathématiques – les décimaux. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 171, 38-39.

 

Proulx, Jérôme. (2018). Leçons de la classe de mathématiques – le symbolisme. Revue de mathématiques pour l’école (RMé), 230, 4-6.

 

Proulx, Jérôme. (2017). Exploring the solving of algebraic equations through mental algebra. Virginia Mathematics Teacher Journal, 43(2), 49-53.

 

Proulx, Jérôme., & Vermette, Sylvain. (2017). La moyenne au bâton au baseball… plus qu’une simple moyenne arithmétique ! Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 170, 22-27.

 

Proulx, Jérôme. (2016). Pratiques d’évaluation par la didactique des mathématiques : Construire, appliquer et justifier un barème de correction. Bulletin de l’ADMEE, 2016(2), 29-44.

 

Proulx, Jérôme., Lavallée-Lamarche, Marie-Line., & Tremblay, Karl-Philippe. (2016). Vers une conceptualisation de la moyenne comme mesure de tendance centrale. Envol : Revue du groupe des responsables en mathématiques du Québec, 167, 24-27.